Sprzęgła kłowe są kojarzone przede wszystkim dlatego, że odznaczają się niewielką masą, prostą konstrukcją i nieskomplikowanym montażem. Ich bardziej staranna analiza uświadamia nam jednak, że posiadają zdecydowanie więcej zalet.
Jak są zbudowane?
To właśnie budowa wyróżnia sprzęgło kłowe na tle innych rozwiązań. Składa się ona nie tylko z tarcz sprzęgłowych przymocowanych do wałów, ale również kłów – wystających elementów na jednej tarczy skonstruowanych tak, aby mogły wchodzić w odpowiednie gniazda na drugiej. Niekiedy sprzęgła kłowe posiadają dodatkowo elastyczny pierścień umieszczany między kłami. Jego obecność wpływa korzystnie na proces tłumienia drgań. Przyczynia się też do tego, że można mówić o kompensacji niewielkich odchyleń – tak osiowych, jak i promieniowych. Sprzęgła kłowe odpowiadają za przenoszenie momentu obrotowego dzięki procesowi mechanicznego zazębiania kłów jednej tarczy oraz gniazd drugiej. Wymagają przy tym dość precyzyjnego montażu, bo nie pozwalają tak na względny ruch osiowy, jak i kątowy.